Een huis! En nu?

Je hebt een bod op een huis gedaan en dat is geaccepteerd! Hoe nu verder? Hieronder een overzicht van de 10 stappen vanaf het moment dat je bod is geaccepteerd tot aan de sleuteloverdracht:

  1. De koopakte (ook wel het voorlopige koopcontract genoemd) wordt opgemaakt. Hierin zijn de afspraken tussen jou en verkoper schriftelijk vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan de koopprijs en de opleverdatum. Belangrijk hierbij zijn de ontbindende voorwaarden: de redenen die je afspreekt waardoor de koop toch niet door zou kunnen gaan. Vereniging Eigen Huis zet hier de belangrijkste op een rij.
  2. Vind een notaris. Bepaal – als je dat nog niet gedaan hebt – via welke notaris je de overdracht wilt laten plaatsvinden. De notaris is een onafhankelijke partij die rondom de koop van een huis alle zaken controleert en vastlegt in een akte van levering. Zo controleert de notaris onder andere of jij en de verkoper bevoegd zijn om te tekenen, zorgt de notaris ervoor dat al het papierwerk en het geld op tijd in orde zijn en maakt hij/zij een definitieve afspraak op kantoor voor de sleuteloverdracht.
  3. Het tekenen van de koopakte. Als alles in de koopakte klopt, kun je de koopakte tekenen.
  4. Schakel een taxateur in. De waarde van het huis wordt aangetoond door een taxatierapport. Hoe eerder het taxatierapport bij de bank is, hoe sneller die verder kan met de beoordeling van jouw hypotheekaanvraag. Een taxateur kun je bijvoorbeeld vinden via VBO, of NVM of Vastgoedpro. Wil je meer weten over het hoe en wat van een taxatie? Zie dan bijvoorbeeld dit filmpje van Vastgoedpro.
  5. Vind de juiste hypotheek (kijk onder het kopje Hypotheek op de pagina ‘Hoe ga ik het betalen?’).
  6. De bouwtechnische keuring. Je kunt zelf kiezen of je een bouwtechnische keuring laat uitvoeren. Je weet hierna hoe de staat van de woning is en krijgt inzicht in wat het kost om eventuele gebreken te verhelpen. Heb je in de onderhandelingen afgesproken dat de koop afhankelijk is van de uitkomst van een bouwkundig rapport? Schakel dan ook zo snel mogelijk na het tekenen van de koopakte een bouwkundige keurder in. Kijk voor een bouwtechnische keuring bijvoorbeeld op de website Vakkundig gekeurd, een keurmerk van Vastgoedpro. Of regel een keuring via Vereniging Eigen Huis.
  7. Oplevering van de woning. Tijdens deze stap inspecteert de aankoopmakelaar de woning. Als je geen aankoopmakelaar in de arm hebt genomen, doe je dit zelf. Een belangrijke stap, want als er iets niet klopt wil je dat melden vóórdat de koop rond is. Niet achteraf, als het geld al is overgemaakt.
  8. Betaling van de koopsom. De betaling van jou als koper naar de verkoper verloopt via de notaris. De koper moet vóór de transportdatum (de datum waarop de overdracht van de woning plaatsvindt) zorgen dat de koopsom op de derdengeldenrekening van de notaris is overgemaakt. Zodra het duidelijk is dat aan alle voorwaarden is voldaan, maakt de notaris de koopsom over naar de verkoper.
  9. Op naar de notaris! Op de dag van de sleuteloverdracht gaan jij en de verkoper naar de notaris voor de overdracht. De verkoper, de notaris en jij ondertekenen de leveringsakte die door de notaris is opgesteld. De leveringsakte is gebaseerd op de koopakte die je eerder al hebt ondertekend. Met het ondertekenen van de leveringsakte word jij eigenaar van de woning.
  10. Je bent huiseigenaar! De overdracht is pas compleet als de notaris een afschrift van de leveringsakte heeft ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. De notaris doet dit digitaal. Zodra een afschrift van de leveringsakte staat ingeschreven, is het officieel en wordt het geld door de notaris overgeboekt naar de verkopende partij. De champagnefles kan open!

Verhuizen

Voor de een is een verhuizing met hulp van vrienden of familie een feestje, voor de ander is zo’n gebeurtenis erg stressvol. Als je die stress zoveel mogelijk wilt beperken, helpt het om je verhuizing goed te plannen. Zoek via Google naar verhuistips en bereid je verhuizing goed voor. Zie bijvoorbeeld de 21 tips van opslag-aanbieder Inbox. Houd bijvoorbeeld rekening met:

  • Een verhuisbedrijf en/of familieleden. Je kunt alles laten verhuizen door een bedrijf, vrienden en familie laten helpen of een combinatie daarvan. In ieder geval is het goed om dit op tijd te regelen. Let bij een verhuisbedrijf ook op de voorwaarden van het bedrijf.
  • Begin op tijd met inpakken. Het is een minder grote opgave wanneer je je spullen stukje bij beetje inpakt.
  • Als je niet alles in één keer kunt of wilt verhuizen, kan het fijn zijn om opslagruimte te regelen.

Verzekeringen

Eenmaal geïnstalleerd in je nieuwe huis wil je natuurlijk goed verzekerd zijn. Ook verzekeringen zijn er in verschillende soorten. De antwoorden op veel vragen over verzekeringen kun je vinden op de website Van A Tot Zekerheid. De belangrijkste verzekeringen die met een koophuis te maken hebben, zetten we hier op een rij:

  • Een inboedelverzekering is aan te raden. Hiermee verzeker je de spullen in je huis.
  • Een aansprakelijkheidsverzekering zorgt ervoor dat je verzekerd bent wanneer jij of één van je gezinsleden per ongeluk schade veroorzaakt aan het huis.
  • Een rechtsbijstandverzekering kan je helpen de kosten te dekken wanneer je juridisch advies wilt hebben.
  • Een overlijdensrisicoverzekering is vaak niet verplicht, maar als je samenwoont met een partner is het wel aan te raden. Als een van jullie overlijdt, zorg je er met een overlijdensrisicoverzekering voor dat de ander het financieel kan opbrengen om in de woning te blijven wonen. De adviseur die jou helpt bij jouw hypotheek kan ook voor je uitzoeken of een overlijdensrisicoverzekering zinvol is, en voor welk bedrag en bij welke partij deze het beste gesloten kan worden. Voor meer informatie, zie vanatotzekerheid.nl.
  • Met een opstalverzekering verzeker je je huis tegen schade door bijvoorbeeld brand, inbraak, storm en blikseminslag. Deze verzekering is verplicht als je een hypotheek sluit. Maar zelfs als je geen hypotheek nodig hebt is deze aan te raden. Deze moet je zelf dus regelen. Zie voor meer informatie vanatotzekerheid.nl
  • Een woonlastenverzekering kan aantrekkelijk zijn als je inkomen daalt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. De adviseur die jou helpt bij jouw hypotheek kan uitzoeken of een woonlastenverzekering zinvol voor je is.

Belastingaangifte

Als je voor het eerst een huis hebt gekocht, is de jaarlijkse belastingaangifte ook net iets anders dan je gewend bent. In de meeste gevallen is dat gunstig: je kunt je hypotheekrente aftrekken van je belasting en de eenmalige kosten voor het kopen van je huis ook. Aan de andere kant geldt een deel van de waarde van je huis als inkomen, dus daar betaal je belasting over. ASR legt uit hoe dit werkt.

Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd met je nieuwe koophuis! Want boven alles is het vooral leuk en spannend om in een nieuw huis te wonen. Hopelijk heb je het naar je zin op je eigen plek.